MARHABA - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Ryadh Kaddour - WaarBenJij.nu MARHABA - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Ryadh Kaddour - WaarBenJij.nu

MARHABA

Door: Ryadh Kaddour

Blijf op de hoogte en volg Ryadh

18 Februari 2012 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Dubai heeft het mystiek van het Midden Oosten, de luxe van het Westen, stranden als in de Seychellen, koraalriffen als in Egypte en het is een cosmopool als New York. Met andere woorden, het is hier top!

Het is me opgevallen dat mensen eigenlijk best weinig weten over Dubai. Maar toch heeft iedereen wel een mening over het Emiraat. Daarom zal ik jullie maar even informeren met wat ‘interessante’ feiten over het rijke oliestaatje.

Wist je dat….?

- Dubai op 6 uur vliegen ligt van Amsterdam
- het in Dubai 3 uur later is dan in Nederland
- het weekend hier op vrijdag en zaterdag valt.
- de officiële taal Arabisch is, maar er overal Engels wordt gesproken
- Dubai een van de veiligste plekken op aarde is.
- Dubai een emiraat is en samen met zes andere emiraten de Verenigde Arabische Emiraten (VAE of UAE) vormen
- in Dubai de post niet aan huis bezorgt wordt en de huizen hebben dan ook geen brievenbus en postcode.
- het hoogste gebouw, de Burj Khalifa in Dubai staat (828m hoog)
- in Dubai de meeste 5 sterren hotels ter wereld staan.
- het hoogste indoor skipiste in Dubai staat.
- ’s Werelds grootste fontein in Dubai ligt.
- de Burj al Arab het enigste 7 sterren hotel ter wereld is.
- The Dubai Mall ’s werelds grootste winkelcentrum is.
- Maar liefst 80% van de inwoners van Dubai expats zijn.
- Je met een Israëlisch paspoort het land niet binnenkomt
- als je op vakantie bent geweest naar Israel het land niet binnenkomt.
- Ze in Dubai een palmeiland op het water hebben gebouwd.
- Ze in Dubai eilanden in de vorm van de wereld hebben nagebouwd.
- Niets onmogelijk is in Dubai!!!!

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dubai is in alle opzichtige een bijzondere en indrukwekkende plek. Dubai is ook een plek van tegenstellingen. Het islamitische cultuur leeft hier hand in hand met het losse, westerse bedrijf- en toeristische leven. Vrouwen die van top tot teen in het zwart zijn bedekt lopen naast vrouwen in minirokken. Dit kan hier allemaal en iedereen respecteert elkaar dan ook volledig ongeacht wat die persoon aan heeft of waar die persoon vandaan komt. Hier kunnen ze in Nederland nog wat van leren!

Ondanks de westerse leefstijl staat het islamitische geloof voorop. Zo is topless zonnen, zoenen in het openbaar en het nuttigen van alcohol op straat verboden. 5 keer per dag roepen de talloze moskeen op tot het gebed. Mensen stoppen dan langs de snelweg, zodat ze op de vluchtstrook kunnen bidden. Ook in alle winkelcentra hoor je door alle luidsprekers het oproep tot gebed en uiteraard zijn er in alle winkelcentra gebedsruimtes. Ook staat er bij bijna elke tankstation een moskee. Waardoor je ook de islamitische invloeden kunt zien, is de traditionele kledingdracht van zowel de lokale- mannen als de vrouwen. De mannen zijn gekleed in een vlekkeloze spierwitte ‘jurk’(gandora) en de vrouwen in een zwarte jurk(habaya). Dit is werkelijk een prachtig gezicht. Wij hebben dan ook gekozen om te wonen in Dubai omdat het een islamitische emiraat is met westerse invloeden.

Een vraag die ik voor mijn vertrek in Nederland meerdere malen heb gehoord is: Hebben vrouwen dan wel rechten en worden ze niet onderdrukt? Dit is een typische vooroordeel over Dubai en de islam. Alles is hier gericht op de vrouwen. De vrouwen lopen bedekt in hun ‘habaya’ met een prachtige uitstraling en zelfverzekerdheid. Er zijn o.a. speciale vrouwen stranden zodat zij in alle rust zonder de mannen kunnen zonnen. Er zijn in bijvoorbeeld ziekenhuizen en overheidsgebouwen speciale wachtruimtes en wachtrijen voor vrouwen. Dit omdat een groot deel van de inwoners in Dubai mannen zijn en dan vooral Indiërs en Pakistanen. De vrouwen kunnen zich hierdoor dan ongemakkelijk voelen om in een rij met 50 pakistanen te staan. Onderdrukking is dus geen sprake van. Het is denk ik eerder andersom, de man wordt onderdrukt en de vrouwen hebben het voor het zeggen.

Inmiddels zijn we alweer verhuisd. We hebben een nieuwe splinternieuwe 2 kamerappartement gevonden waar we het komende jaar zullen verblijven. Met een zwembad op het dak, een sauna en een fitness ruimte is het hier goed vertoeven. We hebben inmiddels ook al de eerste bezoekers vanuit Nederland mogen verwelkomen in onze woning. Mijn moeder en zus zijn naar Dubai gekomen om mijn verjaardag te vieren. Ma is 10 dagen gebleven en alweer vertrokken en Fairouz is hier nog een weekje.

Najla is begonnen met haar nieuwe baan als visagiste in een cosmetica winkel. Daarnaast werkt ze ook als freelance visagiste(www.makeupaddict.net) en inmiddels heeft ze al wat fotoshoots achter de rug en goeie netwerken opgebouwd. Ook heeft ze een opdracht binnen gesleept voor een make-up merk als fotomodel. Binnenkort is ze dus te vinden in tijdschriften en op bilboards in Dubai. Ze is zelfs gevraagd voor een baan als visagiste in Qatar. Lekker druk bezig dus….

Ik begin er serieus aan te denken om een carrière switch te maken en ook als visagist te gaan werken. Nog steeds heb ik geen werk gevonden. Er is meer dan genoeg werk in Dubai en ook vooral in de Sales. Alleen vindt ik het moeilijk om iets echt leuks te vinden bij een ‘interessant’ bedrijf. De klok begint nu wel te tikken, maar er zitten hier en daar wel wat dingen aan te komen. Ik heb wel een bijbaantje als voetbal scheidsrechter. Dit doe ik 2 keer in de week. Het verdiend goed en het is best wel leuk.

Ik zal voortaan wat vaker een blog gaan schrijven en jullie meer op de hoogte houden van onze ‘avonturen’.

Masalamah!

• 18 Februari 2012 - 14:13

Anouar:

Zoals altijd weer leuk te lezen hoe het jullie vergaat in Dubai. Zou bijna zelf die kant uitkomen hahahahaha!

Baan voor jou komt ook goed, wie weet kan je een DCC concept opzetten daar! ;-)

gr. Anouar

• 18 Februari 2012 - 14:47

Mama:

Hallo Kids!
    Mooi verhaal en ook echt zoals ik het heb beschreven aan de famillie en vrienden,collega's hier! Ik ben zeer onder de indruk geweest en nog steeds denk ik er elke dag aan hoe jullie boffen en inderdaad! Ik heb het als vrouw als een zeeeeeeeeer prettig land ervaren en alles is op een zeer positieve manier op de vrouw gericht. En je ziet bijna ook alleen maar vrouwen op straat, strand,restaurants en als werknemers.Erg opvallend!
    Niemand let op elkaar,iedereen respecteert elkaar en wat een schoon land!!!!!!!! Je kan letterlijk in Dubai op de wc's je lunch benuttigen!!(niet op de c's in de woestijn hoor!!hahaha).
    Zou absoluut ook in Dubai willen en kunnen wonen!! Je weet maar nooit met alle ontslagen die hier vallen! Wil nu ook wel ontslagen worden....!
    Voor vrouwen is Dubai ook een shopping Wahallah,maar neem wel een dikke portemenee mee dan! Uit eten is zeer goed en goedkoop en ga maar door.....
    Enfin.Lieve kinderen.Ik heb een super leuke en heerlijke vakantie gehad en bedankt voor alles en we gaan hard sparen voor een volgende keer!!
    En Anouar,Ik zou zeker die kant op gaan!
    Echt een land voor jonge ondernemende mensen!

• 18 Februari 2012 - 16:25

Nelleke:

Heeeey leuke blog! Leuke weetjes hoor ;)
    Ik ben heel blij dat jullie het leuk hebben en zo druk bezig zijn!!! Ga zo door! Mis jullie echt als een malle en kan niet wachten tot we jullie volgens jaar februari komen opzoeken!!!! Kijk er heel erg naar uit!

• 19 Februari 2012 - 09:34

Tante Yasmin :

Lieve Ryadh en Najla,
    Heb je blog met veel plezier gelezen. Uiteraard heb ik al veel verhalen uit 1e hand gehoord van je mams afgelopen week, samen met foto's. Die sprak alleen maar in superlatieven. Wat moet het heerlijk zijn geweest om ze in jullie geliefde Dubai te ontvangen en te laten zien waarom jullie het daar zo naar je zin hebben. Hoorde ook dat Najla helemaal in verrukking was met een pot pindakaas... Ach ja, waar je iemand al niet blij mee kan maken. Die kleine gekke NL dingen kunnen dan juist zo fijn zijn.
    Ik moet zeggen, als ik de foto's zie dan lijkt het net op 1 groot Center Parcs gebied. En dan die gondels! Té gek, alsof je je in Venetië waant.

• 19 Februari 2012 - 09:45

Tante Yasmin:

De foto waarin de man met kinderen in een kring op de grond zit mét stok; deze les methode zou in NL ook wel ingevoerd kunnen worden bij de pubers. Af en toe een tik met de stok zal wonderen doen.
    Het verbaasd mij niets dat Najla als model voor een make-up merk is gevraagd, het is een prachtige vrouw! Fijn dat zij een baan naar haar zin heeft gevonden. Wanhoop niet want voor jou komt er ook vast wel iets op je pad.
    Moest ook wel lachen om de foto vanaf de boot met die bus pringles in de rugzak... En dan die vrouw met die grote pan oliebollen hmmmm lekker hoor. Neem het er maar van want jullie sporten het er wel weer van af op het strand en op het voetbalveld.
    Geniet nog even van het samen zijn met Fairouz. Blijf schrijven!
    Veel liefs van ons allemaal.

• 19 Februari 2012 - 12:13

Alyaah:

Heyy Najla & Ryadh!

Weer genoten van het lezen van jullie avonturen, dus graaaag >> blijf schrijven!
    Het is jullie gegund en het gaat helemaal goedkomen met het vinden van een baan!
    Najlaaaa you rockk!! Je talenten worden opgemerkt, you go girl! Kom je me wel opmaken voor me bruiloft hahaha..

Geniet van jullie dagen daar! Dikke knuffel!