Goede tijden, slechte tijden! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Ryadh Kaddour - WaarBenJij.nu Goede tijden, slechte tijden! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Ryadh Kaddour - WaarBenJij.nu

Goede tijden, slechte tijden!

Blijf op de hoogte en volg Ryadh

04 September 2012 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Het bijhouden van mijn blog is er de laatste maanden niet echt van gekomen. Het is alweer ruim 4 maanden geleden dat ik mijn laatste blog schreef. Wat is er ondertussen alweer veel gebeurt en verandert. De tijd vliegt!

Goede tijden
In Juni zijn mijn ouders ons komen opzoeken in het toen al zonnige en warme Dubai. Voor mijn moeder was het alweer de 2e keer en voor mijn vader de 1e keer. In de 2 weken tijd dat ze hier zijn geweest hebben we veel gezien, gedaan en gelachen. Dubai wordt vaak de Parel van de Perzische Golf genoemd, iets dat makkelijk te begrijpen is als je dit paradijs met witte stranden, turquoise water, luxe hotels en winkels bezoekt. Mijn vader viel van de ene verbazing in de andere. Iets wat de meeste mensen overkomt wanneer ze Dubai voor het eerst bezoeken.

Tijdens een lang weekend hebben we ook het buurland Oman bezocht. De hoofstad van Oman is Muscat, wat ook wel ‘Old Muscat’ genoemd wordt en het is ligt op 5 uur rijden van Dubai. Behalve de prachtige natuur was er, vond ik persoonlijk, weinig te beleven. Waar in Dubai alles splinternieuw & schoon is, is in Muscat alles oud. Vandaar dus ook waarschijnlijk de bijnaam ‘Old Muscat’. Voor de gene die het nog niet hebben gezien, zie hieronder de link met een compilatie van foto’s van onze tijd in Oman & Dubai met mijn ouders. http://www.youtube.com/watch?v=pfYmeKC4uYU&feature=youtu.be
Na 2 weken gezelligheid was het voor hun alweer de hoogste tijd om, met een koffer vol FC Barcelona shirtjes in alle kleuren en maten, terug te keren naar Nederland!

Niet veel later was het alweer het begin van de Ramadan. Voor ons was het ook de 1e keer om de Ramadan mee te maken in Dubai en ik kan niet anders zeggen dan dat dit een geweldige ervaring was. Alles is afgestemd op de Ramadan en in tegenstelling tot Nederland wordt er wel rekening gehouden met de moslim’s die vasten. Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan om overdag in het openbaar te eten & drinken. Restaurant en cafe’s zijn overdag gesloten of compleet afgeschermd met gordijnen. En tijdens de Ramadan hoefde we maar halve dagen te werken, wat natuurlijk ook niet verkeerd is. De zon ging tijdens de Ramadan al om 19.00uur(Nederland 22.00uur) onder en toen kwam Dubai pas echt tot leven. De gewoonte is in Dubai om met vrienden en familie het vasten te verbreken in een van de honderden restaurants in dubai. Alle restaurants bieden een speciale Ramadan Iftar(dinner na zonsondergang) & Suhoor(dinner voor zonsopgang) aan. De grotere hotels hadden speciale tenten gebouwd die omgetoverd waren in restaurant. En zoals de meeste ondertussen weten moet alles in Dubai extra groot en luxe zijn. Dus dan heb ik het niet over een tentje van plastic, maar over een tent wat omgetoverd is tot een paleis.

Al met al was het een geweldige en leerzame ervaring, maar er ontbrak toch iets. Ramadan zonder de Khobs Tajin en Algerijnse muntthee van mijn vader is niet hetzelfde. De Ramadan is een maand die je met familie hoort door te brengen en vandaar dat we hadden besloten om 10 dagen in Nederland en 3 dagen in Parijs te vasten en door te brengen met de families. Ook dit was erg gezellig en het weerzien met familie en vrienden was ook erg fijn! Toch begonnen we na een tijdje in het natte Nederland weer heimwee te krijgen naar Dubai en waren we super blij om weer terug te zijn. Dit bevestigd maar weer is hoe blij en gelukkig we zijn met ons leventje hier.

Na regen komt zonneschijn en na de Ramadan komt Eid(suikerfeest). Ook dit wordt hier groots gevierd. Na het ochtendgebed, om 06.00uur ‘s ochtends, in een prachtige maar overvolle moskee was het dan eindelijk zover en konden we de Ramdan afsluiten en Eid gaan vieren. We zijn met een grote groep vrienden naar Abu Dhabi geweest om het weekend daar samen door te brengen. Na een dag heerlijk door te hebben gebracht in een zwembad en ’s avonds gezellig met elkaar te hebben gegeten hebben we de avond afgesloten in het Emirates Palace Hotel. Dit is het op twee na duurste hotel ter wereld dat ooit is gebouwd. Wat niet zo heel vreemd is aangezien de hotelsuites voornamelijk met goud en marmer bekleed zijn. Andere opmerkelijke feiten over dit gigantische hotel zijn:
- In 2010 hadden ze de duurste kerstboom ter wereld van maar liefst 11 miljoen dollar(8,7 miljoen euro)
- Het kostte ongeveer 3 Biljoen dollar om het hotel binnen 3 jaar te bouwen
- Het hotel is gebouwd door 20.000 arbeiders
- Het hotel is maar liefst 1km lang en heeft een privestrand van 1,3km
- 5 kilo eetbare goud wordt per jaar gebruikt puur voor decoratie op de desserts.
- Het hotel heeft 128 keukens
- 200 ton sinasappels worden per jaar geperst om verse Jus d’orange te maken.
- 102 liften
- 1002 kroonluchters, waarvan de zwaarste 2,5 ton weegt
- 1200 werknemers uit 58 verschillende landen

Slechte tijden
Dubai is de snelst groeiende stad ter wereld, waar het bruist van nieuwe ideeen en ambities. Alles gebeurt hier in een razend tempo. Dit heb ook nu met eigen ogen ervaren.

De dagen voor Eid was het erg onrustig rondom het bedrijf waar ik werk, LivingSocial. Er waren verschillende artikelen in de nationale krant van de Verenigde Arabische Emiraten geplaatst met geruchten dat LivingSocial zijn business zou stoppen in het Midden-Oosten. Dit stond op de voorpagina van de krant! Dit kwam natuurlijk als een shock aan bij de werknemers, maar ons werd toen nog wijsgemaakt dat dit leugens en roddels waren. Wij wisten natuurlijk beter en het einde was in zicht. Dat het zo snel zou zijn hadden we alleen niet verwacht. Nog geen week later was iedereen(100man) ontslagen, omdat de grote bazen in Amerika hadden besloten om te stoppen met LivingSocial in het Midden-Oosten. LS is een amerikaans bedrijf wat gevestigt is in 6 continenten, 25 landen en honderden verschillende markten. En een amerikaans bedrijf kijkt natuurlijk alleen maar naar cijfers en targets. De doelstellingen werden niet behaald en dat was reden voor hun om de hele boel op te heffen.

Erg jammer, vooral omdat ik het erg naar mijn zin had en goed was in mijn werk. Vanaf het begin was ik een van de beste presteerende sales medewerker en in mijn laatste maand was ik zelfs uitgeroepen tot de beste sales medewerker. In de korte 6 maanden dat ik er heb gewerkt heb ik een gigantisch netwerk opgebouwd, veel nieuwe vrienden gemaakt en gigantisch veel geleerd. Ik heb het geluk gehad dat ik,net als mijn periode bij Douwe Egberts, een geweldige manager heb gehad waarvan ik enorm veel heb geleerd.

Waar het op neer komt is dat ik nu zonder werk zit en van voor af aan opnieuw moet beginnen. Wel heb ik het aanbod gehad om voor LivingSocial te werken in een ander land. Dit is interessant voor in de toekomst, maar voor nu hebben we het goed in Dubai. Laten we het maar zien als een nieuwe ervaring waar we weer van leren.

We zijn nu alweer bijna een jaar in Dubai en ik kan niet anders zeggen dan dat we het erg naar ons zin hebben. We hebben in zo een korte tijd al veel bereikt, gedaan en gezien. We zullen afwachten wat de toekomst ons brengt…Inchallah!

Voortaan zal ik wat vaker updates en foto’s posten op mijn blog!

Tot snel!

  • 04 September 2012 - 12:44

    Nelleke:

    Hey Ryadh!
    Wat een indrukwekkens reisverlag...
    Erg vervelend met je werk zeg, ik was helemaal verbaasd!
    Maar het fijne is dat jullie het zo goed en leuk in Dubai hebben dat je vast en zeker
    De motivatie hebt om verder te zoeken! Het gaat je lukken, dat weet ik zeker!

    Ik kijk uit naar meer reisverslagen!

    Tot maart 2013 haha :-)

    Liefs Nel

  • 04 September 2012 - 18:16

    Mama:

    Hoi schat!
    Ach ja je komt er wel! je hebt inderdaad veel van geleerd en maak gebruik van je netwerk!
    Wij hebben het heeeeeeeeeeeeerlijk gehad in Dubai en je vader heeft het het er nog elke dag over!hahahah!
    Everything is BIG in Dubai!
    We missen jullie,maar ik zie jullie weer in februari.
    Dikke kus en geniet nog van je vrije dagen en veel succes met solliciteren!
    kisss

  • 04 September 2012 - 19:02

    Karin Van Huis:

    Ha Ryadh,

    wat leuk om je verslag te lezen. Ga vooral door met je interessante verhalen over het leven in Dubai. Ik lees ze met veel plezier. Jammer, jammer van je baan, maar, zoals je moeder al schrijft, je netwerk is goud waard en het lukt je wel om een nieuwe baan te vinden.
    met vriendelijke groet,
    Karin van Huis

  • 05 September 2012 - 11:57

    Fairouz:

    Is Goede Tijden Slechte Tijden nog steeds je favoriete serie?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

A new life in Dubai

Recente Reisverslagen:

12 Oktober 2012

Nieuwe website

04 September 2012

Goede tijden, slechte tijden!

07 April 2012

Carpe Diem

08 Maart 2012

YES WE CAN!

18 Februari 2012

MARHABA
Ryadh

Actief sinds 28 Okt. 2011
Verslag gelezen: 823
Totaal aantal bezoekers 21207

Voorgaande reizen:

01 November 2011 - 30 November -0001

A new life in Dubai

Landen bezocht: